Jak pozbyć się bólu szyi? Zmień poduszkę do spania i zacznij ćwiczyć!

Jak pozbyć się bólu szyi? Zmień poduszkę do spania i zacznij ćwiczyć!

Ból szyi i karku po źle przespanej nocy to bardzo często wynik przybierania nieprawidłowej pozycji ciała podczas snu. Dobra poduszka do spania oraz regularne ćwiczenia mięśni karku pomogą szybko i skutecznie pozbyć się porannego dyskomfortu i na dodatek zapewnić zdrowy, regeneracyjny sen. Dlaczego leżąc na puchowych poduszkach przyczyniamy się do bólu szyi? Czym kierować się podczas wyboru poduszki do spania? Czy warto zainwestować w podróżny rogalik z pianki memory? Zapraszam do lektury!

Boląca szyja i kark po nocy – jakie są przyczyny?

O ile wykluczymy wszystkie inne czynniki mogące powodować ból głowy, szyi i karku (takie jak przewianie, choroba, problemy z powiększonymi węzłami chłonnymi czy też obecność torbieli i innych zwyrodnień), to najbardziej prawdopodobną przyczyną porannych bólów jest zła postawa ciała w ciągu nocy (dotyczy to często osób pracujących wiele godzin przed komputerem) oraz posiadanie niskiej jakości poduszki do spania.

Jak nieprawidłowa postawa w trakcie snu wpływa na nasze zdrowie? Zły nacisk na naczynia krwionośne ogranicza swobodny przepływ krwi, w efekcie przyczyniając się do niedotlenienia komórek naszego ciała i powstawania bólu głowy, szyi, karku, zawrotami i omdleniami, a nawet rwą ramienną (ból promieniujący od szyi przez bark aż do całej ręki).

Nie oszukujmy się, wiele produktów i akcesoriów sypialnianych kupujemy oczami – ze względu na ich atrakcyjny wygląd lub też kuszącą portfel niską cenę. W efekcie często stajemy się właścicielami kilkunastu puchowych poduszek, które nie spełniają swojej podstawowej funkcji – dobrego podtrzymywania mięśni naszego ciała. Mają skromne wypełnienie i często się spłaszczają, co zmusza nasze ciało do przyjmowania nienaturalnej pozycji względem kręgosłupa (wyżej lub niżej). Skutkiem jest nie tylko poranny ból szyi i karku, ale także zaburzenia oddychania (tak – chrapanie często spowodowane jest złą pozycją w trakcie snu).

Poduszka z pianki memory – czyli jaka?

Profilowana poduszka pod kark powinna zrobiona być z lateksu lub tak zwanej pianki memory zapamiętującej kształt ciała. Działa ona podobnie jak dobry, medyczny materac – dostosuje się do naszego ciała, a po podniesieniu wraca do swojej pierwotnej formy.  Jest ona także odpowiednio wyprofilowana, co pozwala na optymalne podparcie zarówno głowy, jak i szyi oraz karku – na równo z linią kręgosłupa.

Poduszka anatomiczna do snu nie zdziała od razu cudów – podobnie jak w przypadku zmiany materaca na dobrej jakości model, na początkowym etapie możemy odczuwać zwiększony ból ciała. Na szczęście uczucie to mija po kilku nocach, a ciało zaczyna przyzwyczajać się do nowej, właściwej pozycji.

Poduszka z pianki memory jest średnio-twarda, niemniej w pełni elastyczna oraz odporna na odkształcenia. Nadaje się do spania zarówno na plecach, jak i na boku, ponieważ istnieje kilka modeli o różnej wysokości w zależności od ulubionej pozycji snu.

Poduszka ortopedyczna na kręgosłup szyjny, zwana inaczej poduszką medyczną, to wydatek około 100-150 złotych za dobrej jakości produkt. Oczywiście w zależności od producenta, może ona kosztować znacznie więcej. W taki produkt najlepiej zaopatrzyć się w dobrym sklepie medycznym lub z wyposażeniem rehabilitacyjnym.

Poranne ćwiczenia mięśni szyi i karku

Aby zniwelować ból szyi po spaniu, warto wykonywać poranne ćwiczenia rozciągające:

  • Głowę odchylamy raz w lewą, a raz w prawą stronę, a następnie przytrzymujemy przez kilka sekund – czynność powtarzamy około 10-15 razy.
  • Głową wykonujemy okrężne, powolne ruchy przez 2-3 minutki.
  • Robimy skłon głowy do przodu i do tyłu – czynność powtarzamy 5-10 razy.
  • Wstajemy, wyciągamy ramiona wzdłuż ciała i machamy w powietrzu, wykonując niewielkie kołeczka – wystarczy 10-15 powtórzeń.

Więcej inspirujących ćwiczeń możecie znaleźć w tym materiale filmowym:

Poduszka podróżna – dlaczego warto w nią zainwestować?

Poduszka pod kark do samochodu pomoże obniżyć napięcie mięśni, a w połączeniu z regularnymi ćwiczeniami tych partii ciała skutecznie zniwelować wszelkie dolegliwości bólowe. Nasza szyjna podpórka może mieć kształt rogala (półksiężyca) i znakomicie nadaje się do wykorzystania nie tylko w trakcie podróży, ale także podczas oglądania telewizji, korzystania ze smartfonu lub czytania książki na balkonie. Pamiętajmy tylko, aby podobnie jak poduszka do spania, była wykonana z pianki memory dopasowującej się do naszego ciała. Modele dmuchane albo wypełnione syntetycznymi kuleczkami może i ładnie wyglądają i są tanie, ale nie wpływają na poprawę mięśni. Ponownie polecam produkty mające status wyrobu medycznego, bowiem gwarantują nam wysoką jakość produktu. Taki podróżny rogalik to koszt około 50-70 złotych.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments