Jak się wyciszyć przed snem?

Jak się wyciszyć przed snem?

Gonitwa myśli, przyśpieszony puls i poczucie, że o czymś się zapomniało – to wszystko sprawia, że wieczorny odpoczynek zamiast przyjemną podróżą do krainy snów przeobraża się w wielogodzinne leżenie i wpatrywanie w sufit. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, jak się wyciszyć przed snem bez sięgania po suplementy i innych produktów aptecznych, by móc z powrotem rozkoszować się nocnym wypoczynkiem.

Wyciszenie przed snem – 5 skutecznych porad

Sen jest czymś tak naturalnym, iż nie często nie dostrzegamy jego znaczenia. Dopiero moment, w którym noce stają się problematyczne sprawia, iż zaczynamy szukać przyczyny niewyspania i często fatalnego samopoczucia o poranku. Często wystarczy zmienić tylko kilka wieczornych nawyków, by na nowo móc cieszyć się twardym, regenerującym snem!

Poniższe wskazówki mogą przyczynić się do lepszego wypoczynku u osób zdrowych, u których nie ma podejrzenia chorób lub też nie cierpią na nadmierny stres wywołany różnymi życiowymi czynnikami (takimi jak śmierć kogoś bliskiego, ciężka choroba, utrata pracy – wówczas problemy ze snem często są przejściowe i nie sposób ich uniknąć).

Oto pięć najlepszych sposobów na wyciszenie przed snem!

Relaksująca kąpiel – taka, w której masz chwilę dla siebie. Bez pośpiechu, z wykorzystaniem aromatycznych olejków eterycznych i dużej ilości gorącej wody z pianką. Włączenie relaksującej muzyki też pomaga wprawić się w dobry nastrój.

Odłożenie telefonu, wyłączenie telewizji i spanie przy zgaszonym świetle – wspominałam już o tym we wpisie Jak się wyspać? Problemy ze snem u młodych ludzi – emitowane przez urządzenia światło zaburza wydzielanie melatoniny, hormonu snu. Zamiast oglądania kolejnego serialu postawmy na audiobooki lub relaksującą muzykę.

Niepokojące są dane przytoczone przez badaczy z Northwestern University dotyczące spania w pokoju z zapalonym światłem: „Wstępne wyniki pokazują, że wystawienie na działanie światła już w czasie jednej nocy gwałtownie zmienia oporność na insulinę. Pokazano już, że ekspozycja na światło podczas snu zaburza ten sen, ale zdobyte przez nas dane pokazują, że może też zmieniać metabolizm” (źródło: PAP). Z tego wynika prosta nauka: śpimy zawsze przy zgaszonym świetle.

Lekkostrawna kolacja – nie ma nic gorszego niż spożycie ciężkostrawnego posiłku tuż przed snem. Nie oznacza to, że mamy kłaść się głodni do łóżka, niemniej warto pamiętać o złotej zasadzie jedzenia dwie godziny przed snem. Na talerzu powinny się znaleźć sycące i jednocześnie lekkostrawne posiłki, takie jak warzywa, pieczone ryby i gotowane na parze mięsa. A godzinę przed snem zbawienna okaże się szklanka wody.

Zioła na wyciszenie organizmu – sięgnij po wyciszającą herbatkę na bazie rumianku, melisy, waleriany i lawendy. W sklepach można znaleźć wiele ziołowych mieszanek, które wypite przed snem pozwolą na uspokojenie ciała i umysłu po całym dniu wrażeń.

Przewietrzony, wychłodzony pokój – wbrew pozorom, to właśnie pomieszczenie w temperaturą oscylująca około 19-20 stopni jest najlepszym miejscem do spania. Zbyt nagrzana sypialnia nie sprzyja dobremu wypoczynkowi. Zadbaj również o czystą i świeżą pościel, a także odpowiednią poduszkę – więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Jak pozbyć się bólu szyi? Zmień poduszkę do spania i zacznij ćwiczyć!

Mam nadzieję, że chociaż części z Was pomogą moje porady dotyczące wyciszenia organizmu przed snem 😊



guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments